سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در مردمی که نه خود نیک خواه اند و نه نیک خواهان را دوست دارند، خیری نیست . [امام علی علیه السلام]
آشیانه
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» زیارت قبول

 همه ی رنج راه ، خرج سفر ، تهیه ی مقدمات زیارت و حضور در حرم و نماز و زیارت یک طرف ...

قبولى زیارت هم یک طرف !

کفه ی کدام یک سنگین ‏تر است؟

هر دیدارى «نیت‏» و «شوق‏» مى‏خواهد ؛ زیارت حرم «بى بى‏» نیز همین طور.

هر کس که دل خود را برداشته و با یک دنیا شوق به این حریم آمده است ، لابد نیتى کرده و حاجتى دارد . هم زیارت مقدس است ، هم «شوق زیارت‏» . آنان که از راه هاى دور، پس از مدتها آرزومندى و اشتیاق ، قدم در حرم مى‏گذارند ، مثل تشنه‏اى که به آب برسد ، خود را «واصل‏» مى‏یابند . پس از انجام زیارت ، به یکدیگر مى‏گویند : « زیارت قبول ‏» !

راستى ... قبول کى ؟ چه کسى باید زیارت ما را قبول کند ؟ خدا ؟ فرشتگان ؟ حضرت معصومه(س) ؟

و ... از کجا بدانیم قبول شده است ‏یا نه ؟ نشانه ی قبولى زیارت به چیست ؟ اگر قبول نشود چه خواهد شد ؟ اینها همه سؤالاتى است که در ذهن یک زائر عارف و صاحبدل وجود دارد ؛ زائری که با همین نیت‏ به زیارت آمده است ، کامروایى‏اش نیز در این است که به این خواسته و هدف برسد .

اگر زیارت کنى و قبول نشود ، از یک گنبد و دیوار و ایوان و صحن دیدار کرده‏اى ، نه زیارت یک حجت الهى و نور خدایى و روح پاک !

زائر، آرزومند تشرف به حرم است . نگاهش که به گنبد طلایى و صحن باصفاى بانو مى‏افتد ، خرسند مى‏شود . چه عنایت ‏بزرگى است این سعادت ! سزاوار است که بر این نعمت ، خدا را شکر کند . دو رکعت نماز شکر در رواق پر نور حرم ، دل را آرامش مى‏بخشد ، آنگاه زیارت بى بى.

باید خدا بپذیرد ، حضرت معصومه (س) باید به حضور بپذیرد ، اذن ورود دهد ، او باید عنایت کند ، نگاهى سرشار از عنایت ‏به زائران بیفکند . قبولى خدا شرط عمده ی این زیارتى است که عبادتش می نامند .

زائر صاحبدل ، با همه ی عشق و محبتى که دارد و با همه امیدى که در دلش جوانه مى‏زند، از یک مساله نگران است و آن اینکه آیا زیارتش قبول شده است ‏یا نه ؟ این اندیشه او را آرام نمى‏گذارد . مى‏خواهد به اطمینان برسد .

باید جواب را از «دل‏» و «عمل‏»  پرسید .

دل ، گواه صداقت در عشق است و عمل ، نشانه ی درستى ادعاى محبت و دوستى . کسى که دلش با «آل محمد» است ، عملش را نیز هماهنگ با آنان مى‏سازد .

کسى که «نیت درونى‏» اش با مودت و ولاى «اهل بیت‏» گره خورده باشد ، «عمل بیرونى‏»اش هم هماهنگ و همرنگ با فرهنگ اخلاقى و معنوى این خاندان خواهد بود.

زائر، نشانه ی « قبولى زیارت‏» را باید در اعمال خود جستجو کند ، در هماهنگى روحش با عملش و خطش با خط اهل بیت ، با همسویى با این خاندان در پاکى گفتار و رفتار.

البته این خاندان ، کریمند و بزرگوار. ناخالصى‏هاى زائران را نادیده مى‏گیرند ، به «صدق نیت‏» زائر ، بها مى‏دهند ؛ صفاى باطن زائر برایشان ارزشمند است ، ولى با این همه، قبولى زیارت در سایه ی «معرفت‏» است . اینکه در روایات مربوط به زیارت " بى بى " و ائمه دیگر آمده است که زائر «عارفاً بحقه ‏» باشد ، یعنى همین. زائر باید بشناسد که مدفون در این بقعه کیست ؟ چه کرده ؟ چه گفته ؟ چگونه زیسته ؟ چه مقامى دارد ؟ چه حقى بر گردن ما دارد ؟ ما چه وظیفه‏اى در مقابل او داریم و تا چه حد به این تکلیف عمل کرده‏ایم ؟!

اهل بیت، آیینه ‏اند.

به زیارت رفتن، یعنى ایستادن در مقابل آیینه ‏هاى کمال نما. زائر در این آیینه چه مى‏بیند ؟ نورانیت آنان و تاریکى خود را ، کمالات عترت و نقص و کمبود خویش را . البته زیارت مى‏رود که ظلمت دل خود را به نور تبدیل کند و نقص خود را در سایه کمال آنان برطرف سازد . این خاصیت «نگاه در آیینه‏» است . اگر این توفیق را یافت ، دیدارش سودمند و زیارتش قبول شده است .

خدا، کار خوب را از اهل تقوا مى‏پذیرد .

زیارتى مقبول است که در حالات روحى ، رفتار ، اخلاق و تهذیب زائر، اثر داشته باشد ، زیارتى با معرفت ، با قصد قربت ، دور از ریا و تظاهر، بدون آمیختن آن به گناه، حفظ صفاى روح در ایام پس از زیارت ، نزدیک تر شدن به اهل بیت ، دورتر شدن از اهل معصیت ، توبه کردن ، پاک شدن و پاک ماندن.

این ها نشانه عنایت الهى به زائر است و این ها یعنى قبولى زیارت.

زیارت اگر قبول شود ، ذخیره آخرت مى‏گردد ، عامل نجات مى‏شود و حجت ‏خدا را به «بازدید» این زیارت وامى‏دارد .

اگر زائر حضرت معصومه ‏اید ، زیارت قبول !



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ابراهیم قربانی ( پنج شنبه 87/1/29 :: ساعت 11:37 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

داستان توسل به حضرت زهرا(س)
لیله القدر وفاطمه(س)
روزهای غربت علی
درتعزیت آفتاب(فاطمیه اول)
میلاد حضرت زینب(س)
سیدشهیدان اهل قلم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 46332
» درباره من

آشیانه

» فهرست موضوعی یادداشت ها
فرهنگی[2] .
» آرشیو مطالب
زینب امام رضا

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان




» طراح قالب